AL-'AQLU SALEEM FI JISMI SALEEM. Good mind is in good (healthy) body. Akal yang cerdas terletak pada badan yang cergas
"KECEMERLANGAN DICIPTA OLEH INSAN BIASA YANG BEKERJA SECARA LUAR BIASA..."

KEPADA SEMUA GURU SMAHI YANG ADA INFORMASI, PENGUMUMAN, MEMO, ARTIKEL ATAU ISU2 YANG INGIN DIPOST DI PORTAL INI, BOLEH EMAIL KE ADMIN . INSYA-ALLAH AKAN DI-POST SECEPAT MUNGKIN.

email:
cikgu.enal@gmail.com

"MENDAKAP MARDHATILLAH"

.

.
BARISAN PENDIDIK SMA HIDAYAH ISLAMIAH

Sunday, November 15, 2009

BENGKEL KALIGRAFI ISLAM & PERTANDINGAN SENI KHAT

Bengkel Kaligrafi Islam dan Pertandingan Seni Khat 2009 telah pun berlangsung pada 18 November 2009 bersamaan 22 Zulkaedah 1430H bertempat di Pusat Sumber, SMA Hidayah Islamiah. Program ini dianjurkan oleh Unit Kokurikulum dengan kerjasama Pejabat Belia dan Sukan Daerah Kubang Pasu. Seramai 33 orang peserta menghadiri bengkel tersebut dan mengambil bahagian dalam Pertandingan Seni Khat.


Sdri Farrah Syafikah mempengerusikan majlis


Bengkel Kaligrafi Islam ini disampaikan oleh Ustaz Ahmad Luthfi bin Md. Thahir. Antara perkara-perkara yang disentuh ialah sejarah seni khat sejak zaman sebelum dan selepas Islam, jenis dan bentuk seni khat, alatan tradisional dan moden yang digunakan, kaedah pembelajaran dan ciri-ciri penulis khat, tokoh seni khat teragong dan isu-isu semasa berkaitan seni khat.

Slot kedua iaitu Pertandingan Seni Khat diadakan selepas bengkel. Pertandingan ini diadili juga oleh Ustaz Ahmad Luthfi bin Md. Thahir. Pertandingan ini diadili dari empat (4) aspek iaitu kaedah khat, kaedah tulisan (resm othmani), kreativiti, kebersihan dan kekemasan.



Peserta-peserta bengkel
Pengetua SMA Hidayah Islamiah, Ust. Mohamad (kanan) bersama wakil
Pejabat Belia dan Sukan, Encik Saiful bin Ahmad


Encik Saiful bersama peserta-peserta bengkel

PK Pentadbiran, Ustz. Noor Azha (kanan) dan PK HEM, Ustz. Sharifah
turut memantau aktiviti yang sedang berlangsung
Jamuan makan kepada peserta

Jamuan makan tetamu dan penceramah

Keputusan Pertandingan Seni Khat;

Tempat Pertama : Saudara Mohd Ajrul Hakimin bin Mohd Khairudin
Tempat Kedua : Saudara Mohd Hanif bin Yusoff
Tempat Ketiga : Saudari Najiha bt Mukhtar
Tempat Keempat : Saudara Mohd Farhan bin Fadzin
Tempat Kelima : Saudari Farrah Syafikah bt Fadzil

Hadiah-hadiah pertandingan telah disampaikan oleh Penolong Kanan Kokurikulum, Encik Mohammad Yusnal bin Hj Lahadzir. Tempat pertama Pertandingan Seni Khat menerima wang tunai bernilai RM 100, Tempat kedua menerima wang tunai bernilai RM75, tempat ketiga menerima RM50, tempat keempat menerima RM30 dan tempat kelima menerima wang tunai bernilai RM20. Hadiah pertandingan disumbangkan oleh Pejabat Belia dan Sukan Daerah Kubang Pasu. Terima kasih kepada Encik Saiful bin Ahmad, wakil Pejabat Belia dan Sukan kerana turut hadir memeriahkan program tersebut.

Keseluruhannya para peserta bengkel dan seni khat berpendapat, pertandingan seperti ini merupakan satu pengalaman yang amat bermakna kerana mereka berpeluang untuk menyertai pertandingan seperti ini. Pertandingan ini juga merupakan platform bagi mereka menunjukkan kemampuan dan kreativiti mereka. Pertandingan ini juga satu langkah mendekatkan masyarakat dengan budaya seni khat dan kisah-kisah nabi dan tauladan agar mereka mempunyai pemahaman yang lebih baik terhadap kedua-dua budaya ini yang amat penting untuk terus dipelihara.

No comments:

Post a Comment

SEJARAH SEKOLAH

SEJARAH SEKOLAH

MAKSUD BENDERA

MAKSUD BENDERA

LAGU SEKOLAH

LAGU SEKOLAH
"Mendakap Mardhatillah"

HALA TUJU SEKOLAH

HALA TUJU SEKOLAH